Idag är en ny dag!

Ja, det är en ny dag idag men det är ingen bra dag för det. Jag lider av mig själv och jag självömkar. Inte bra! Varje dag känns som en bergsbestigning. Den ständiga dialog jag har med mig själv är jobbig, ska jag äta eller ska jag inte??? Idag har jag gjort ett aktivt val i frågan och jag har ätit. Inte mycket men ändå. Jag mår bättre fysiskt av att äta men inte psykiskt. Ångesten som kommer efter varje måltid är inte alltid enkel att hantera, svårast är det när jag är själv. Att äta tillsammans med andra är betydligt lättare. Fattar inte varför men antagligen beror det på att i sällskap tänker jag inte lika mycket på att jag äter eller har ätit. Jag vet att det är en form av ätstörning eller självsvält jag håller på med, jag är helt enkelt en missbrukare. Jag missbrukar mig själv på högsta nivå. Jag är medveten om mitt problem och arbetar aktivt mot ett värdigt liv. Det känns bra! Men det går inte fort nog! En ätstörning eller ett behov av självsvält kommer inte av sig självt, det grundar sig i något. Vad den "grunden" är kan säkert variera från person till person. Men låg självkänsla, låg självaktning, bekräftelsebehov eller rop på hjälp är nog de vanligaste. Jag vet inte, detta är vad jag tror! I mitt fall handlar det om låg självkänsla och inget egenvärde. Jag har inget behov av att gå ner i vikt, jag är smal. Men av någon konstig anledning mår jag bättre psykiskt ju sämre jag mår fysiskt. Konstigt? Nej! Jag tror att alla har en önskan, mer eller mindre, av att må bra. Men ibland "drabbas" vi av livet och reaktionerna av det ska hanteras på ett eller annat sätt. Jag är inte vidare bra på att reagera eller hantera "drabbningar". Det blir så destruktivt. Så sjukt! Jag beter mig som en idiot, eller som ett trotsigt barn. Det vill jag ändra på! Jag vill öka min självkänsla, lära mig tycka om mig själv. Jag vill lära mig förstå att jag är värd så mycket mer! Jag vill göra mig av med sånt som får mig att må dåligt. Sånt som skadar mig. Jag är en värdefull människa och jag vill kunna leva mitt liv fullt ut! Så det så! Hej för nu!

Kommentarer
Postat av: Helena

Hej Diddi!

Jisses vad du skriver bra! Jag tycker du är precis lika bra på att skriva som du är på att formulera dig när du pratar. Ja, det var det jag hade tänkt säga. Jag stannar där ;) Tack!

2009-01-22 @ 11:02:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0